zaterdag, juni 06, 2009

Kunst met een grote K


Een 'bekend' kunstwerk in het echt zien, blijf ik bijzonder vinden. Je kent de schilderijen, beelden of gebouwen wel van plaatjes of foto's, maar op het moment dat je oog in oog met het originele werk staat, lijkt het alsof je terug in de tijd gaat. Je voelt je even heel dichtbij de kunstenaar. Omdat je weet dat eeuwen geleden een schilder, beeldhouwer of architect uren werk in heeft gestoken.
Ik vind dan ook dat je als Nederlander - in dit geval Hollander- wel een keer in het Rijksmuseum geweest moet zijn om het schilderij der schilderijen te zien. De Nachtwacht.
Omdat V. nog nooit in het Rijksmuseum was geweest, vandaag dus naar Amsterdam gegaan en de toerist uitgehangen. (We waren volgens mij echt de enige niet-toeristen in het hele museum.)
Jammergenoeg is het Rijks nog steeds under construction , dus de Meesterwerken zijn tijdelijk (tot 2013!) in één vleugel van het museum tentoongesteld. Gevolg is dat alle meesterwerkjes van o.a. Jan Steen (mooie schilderijen mét humor), Frans Hals (je ziet de penseelstreken op het doek staan), Hendrick Avercamp (leuke winterse landschapjes van een dove schilder) en natuurlijk Rembrandt (heeft geen notitie nodig) een beetje hutje-mutje naast elkaar zijn gehangen.
Het melkmeisje van Vermeer, het eerste zelfportret van Rembrandt, het winterlandschap van Hendrick Avercamp en het huisgezin van Jan Steen komen gelukkig nog wel redelijk goed uit de verf (haha). En last but not least, na heel veel zalen met prachtige schilderijen, kwamen we dan uiteindelijk bij de Nachtwacht. Hoewel ik 'm al een keer in het echt heb mogen aanschouwen, was het toch weer bijzonder. En het blijft een geniaal verhaal dat ze er aan 3 zijden een stuk van af hebben gesneden in 1715, omdat ie anders niet paste op zn nieuwe plek in het stadhuis op de Dam. En in 1975 was er nog een psycho die de Nachtwacht met een mes te lijf ging. Bijna alle schade werd keurig gerestaureerd, maar boven het hondje zie je een iets donkere plek en zie je een 'litteken' van het incident. En bovenal het is gewoon een gigantisch kunstwerk waar Rembrandt bijna een jaar aan heeft gewerkt. En dat zie je er aan af.
Na de Nachtwacht word je linea recta de museumshop in geloodst, maar daar lukte het ons gelukkig om ons te onderscheiden van alle (andere) toeristen, door zonder tasje met reproductie of kaartspel van de Nachtwacht naar buiten te lopen.
Want er gaat niets boven het origineel.

Geen opmerkingen: